W drugiej fazie projektu, w zadaniu nr 5 i 6 określony został praktyczny sposób wdrożenia zaproponowanych w fazie badawczej rozwiązań i rekomendacji w zakwalifikowanych do projektu 21 gminach województwa kujawsko-pomorskiego, w tym m.in. utworzona została komórka organizacyjna odpowiedzialna za monitoring i wspieranie przedsiębiorczości – specjalista ds. rozwoju przedsiębiorczości, który współpracował z Zespołem Projektowym i lokalnymi przedsiębiorcami w zakresie opracowania lokalnego programu rozwoju gospodarczego gminy oraz w zakresie weryfikacji zaproponowanych w zadaniu 3 instrumentów i metod wsparcia przedsiębiorczości i analizy możliwości ich wdrożenia w gminie.
Cele pilotażu realizowanego w 21 gminach województwa kujawsko-pomorskiego:
- Weryfikacja zidentyfikowanych w fazie badawczej projektu REGIOGMINA metod i instrumentów wsparcia przedsiębiorczości (zadanie 3) i analiza praktycznych możliwości ich wdrożenia w gminie, w ramach tworzenia Lokalnych Programów Rozwoju Gospodarczego,
- Wyposażenie pracowników 21 gmin w ujednolicony zakres niezbędnych kompetencji i umiejętności umożliwiających monitorowanie i wspieranie przedsiębiorczości oraz prowadzenie podstawowych działań informacyjnych dla lokalnych przedsiębiorców, mające na celu zbudowanie skutecznego i dopasowanego do potrzeb docelowych odbiorców (przedsiębiorstw funkcjonujących na terenie gminy oraz przedsiębiorstw chcących zlokalizować swoją działalność na terenie gminy) instytucjonalnego i produktowego systemu wsparcia rozwoju gospodarczego,
- Współpraca z lokalnymi MŚP na rzecz promocji/ upowszechniania przygotowanych rozwiązań, a także uwzględniania w lokalnej polityce rozwoju gminy potrzeb lokalnych MŚP.
W ramach zadania nr 6 pracownicy 21 gmin otrzymali wsparcie – usługi coachingu i doradztwa (Usługi coachingu w zakresie działań na rzecz rozwoju gospodarczego, w tym w budowaniu skutecznego i dopasowanego do potrzeb docelowych odbiorców instytucjonalnego i produktowego systemu wsparcia rozwoju gospodarczego w ramach współdziałania lokalnych JST z samorządem województwa i jego instytucjami; Usługi doradztwa podczas weryfikacji zaproponowanych przez Zespół SGH instrumentów wsparcia przedsiębiorczości i analizy możliwości ich wdrożenia w gminie w ramach tworzenia Lokalnych Programów Rozwoju Gospodarczego). Przygotowany został także dla pracowników 21 gmin cykl szkoleń, mający na celu wyposażenie ich w ujednolicony zakres niezbędnych kompetencji i umiejętności umożliwiających monitorowanie i wspieranie przedsiębiorczości w gminie oraz prowadzenie podstawowych działań informacyjnych dla lokalnych przedsiębiorców.
Prowadzone przez Zespół Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie prace w ramach zadania 6 polegały na przygotowywaniu wyników badań do wdrożenia i pilotażu na poziomie lokalnym – w 21 gminach województwa, a także łączeniu działań lokalnych / weryfikacji potrzeb gmin z poziomem regionalnym poprzez współtworzenie nowej instytucji – Regionalnego Obserwatorium Gospodarczego oraz przygotowanie/ rozpoznanie rynku celem przygotowania założeń utworzenia na terenie województwa instytucji o charakterze finansowym – Lokalnego Funduszu Rozwoju Gospodarczego.
Prace Zespołu SGH w 21 gminach składały się z 4 podzadań. Pierwsze podzadanie koncentrowało się na wsparciu procesu tworzenia lokalnych Programów rozwoju gospodarczego w 21 gminach oraz wypracowania metody oceny potrzeb i skuteczności stosowanych przez gminy instrumentów wsparcia, wraz ze wskazaniem propozycji ich stosowania w ramach Programów. Kolejne – drugie podzadanie to tworzenie Lokalnych Organizacji Gospodarczych oraz kalendarium budżetowego. Trzecie podzadanie dotyczyło współpracy przy tworzeniu Regionalnego Obserwatorium Gospodarczego i prowadzenia na jego potrzeby analiz przestrzennych, z wykorzystaniem danych pochodzących z geokodowania. Podzadanie czwarte dotyczyło prac przy procesie tworzenia Lokalnych Funduszy Rozwoju Gospodarczego.
W ramach działań promocyjnych i upowszechniających rozwiązania i instrumenty przygotowane i wdrażane, mające na celu rozwój gospodarczy regionu, prowadzone były szkolenia / konsultacje dla przedsiębiorców z terenu województwa, ze szczególnym uwzględnieniem 21 gmin pilotażowych (m.in. z zakresu tematyki projektu, inwestycji, eksportu, internacjonalizacji przedsiębiorstw, rozwoju innowacji w firmie, dostępnego w regionie wsparcia dla przedsiębiorstw/ instytucji wspierających przedsiębiorców, strategii rozwoju firmy i/ lub biznes planów wraz z umiejętnością oceny konkurencyjności i ryzyk w realizacji działalności gospodarczej).
Wsparciem i uzupełnieniem powyższych prac w 21 gminach było zadanie nr 5 zrealizowane przez Zespół UMK, którego celem była identyfikacja uwarunkowań, w tym czynników sprzyjających i ograniczających możliwość wdrożenia instrumentów wsparcia rozwoju gmin, zaproponowanych w efekcie realizacji zadań 3 i 4. W realizacji tego zadania wykorzystana została metoda grupowego wywiadu zogniskowanego (focus group interview), która jest postulowana w przypadku badań reakcji ludzi na nowe pomysły lub produkty oraz w celu pogłębienia interpretacji wyników badań ilościowych, a zatem w warunkach adekwatnych do niniejszego projektu. Zaletą tej metody jest wykorzystanie interakcji uczestników, która podnosi ich kreatywność, ułatwia wyrażanie emocji oraz pozwala wyartykułować słabiej uświadamiane opinie.
Wywiady zrealizowane zostały w 21 gminach biorących udział w fazie wdrożeniowej projektu.
W każdej gminie zaplanowane zostały trzy spotkania, odpowiednio:
1) przed rozpoczęciem wdrożenia projektu, w celu uzupełnienia danymi o charakterze jakościowym diagnozy sytuacji gmin określonej w oparciu o badania ilościowe zrealizowane we wcześniejszych etapach projektu;
2) w jego trakcie, w celu zidentyfikowania nowych lub nieuwzględnionych wcześniej problemów, a także poznania pierwszych opinii reprezentantów gmin na temat proponowanych instrumentów wsparcia, służących ewentualnej korekcie działań zespołu projektowego;
3) na zakończenie projektu, w celu poznania opinii reprezentantów gmin na temat wdrożonych instrumentów, służących ewentualnym korektom w funkcjonowaniu tychże instrumentów po zakończeniu projektu.